Kerékpár választás
Ha szempont a kerékpárválasztásnál, hogy a számunkra legideálisabbat kapjuk, akkor a szín, forma, ár szempontok csak igen erőteljesen a sor végén állnak… A választást mindig a bringás stílusunkhoz, a felhasználási módunkhoz megfelelő kerékpártípus meghatározásával kezdjük. Ehhez legtöbbször elég egy kérdést megválaszolni. Hol fogjuk használni túlnyomórészt a bringánkat: Aszfalton? Dózer/földúton? Terepen?
Országúti kerékpárok
Ha a szilárdburkolatú utakat részesítjük előnyben, és azokról nem kívánunk letérni, akkor az országúti kerékpárok között kell keresnünk jövőbeni kedvenc vasparipánkat. Ezen modellekre általánosságban a 700C méretjelzésű (azaz 622 mm átmérőjű) kerekek, a 22-28 mm széles – leginkább mintázat nélküli, de legalábbis minimális vízelvezető bordázással rendelkező – gumiköpeny, a koskormány, a merev villa és váz, illetve főként a patkófék (bár napjainkban egyre szélesebb körbe terjednek ezen kerékpárok között is a tárcsafékek), 2×10+ hajtások jellemzőek, ha az alkatrészeket vesszük figyelembe. Ezeken felül a kicsi össztömeg (6-9 kg), a könnyű és hatékony pedálozhatóság illetve gördülés, valamint az erőteljesen előredőlt üléspozíció jellemzik. Van több alkategóriája, melyek optimalizálják a modelleket a különböző felhasználási módokhoz – így klasszikus, fitnesz (vagy komfort)-, aero-, triatlon-, időfutam-, valamint pályakerékpárok szűkítik tovább az ideális modellek sorát. Ha elsődlegesen a klasszikus, nem teljesítményorientált országúti kerékpározás a cél, akkor a fitnesz országúti modellek közül válogassunk, melyek picit egyenesebb üléspozíciót, illetve a magyar utak minőségéhez mérten komfortosabb, 25-28 mm-es gumiköpennyel szerelve kaphatók.
Gravel kerékpárok
Abban az esetben, ha a szilárdburkolatú utak használata mellett a dózer- és földutak használata is szóba jön, mindamellett, hogy a tempóból, a suhanós felhasználási módból nem adnánk alább ezeken a rosszabb minőségű utakon sem, akkor jöhet egy gravel kerékpár. Ezek a modellek felépítésileg tulajdonképpen olyan országúti kerékpárok, melyek robosztusabb kerekeket, rosszabb minőségű talajon komfortosabb és biztonságos gurulást biztosító (30+ mm széles illetve bütykös mintázattal rendelkező) gumikat, valamint erősebb vázkialakítást kaptak. Testhelyzetünk enyhén egyenesebb, mint az országúti kerékpárokon. A 700C méretjelzésű (azaz 622 mm átmérőjű) és strapabíróbb kerekek, túlnyomórészt merev villák (de napjainkra egyre több modellbe szerelnek rövid rugóutas teleszkóposvillát), 1×10+ hajtások illetve tárcsafékek jellemzik.
Trekkking kerékpárok
A könnyed, rövidebb-hosszabb távolságokra, olykor csomagokkal megpakoltan, főként szilárd burkolatú-, de néha dózer- és földutak használatával tervezett bringázásokhoz kiváló választás egy trekking kerékpár. Kerékmérete igen változó lehet, akár 26”, 27.5”, de leginkább 28” vagy 29” (700C), mely kerekek az országúti kerékpároknál használatosokhoz hasonlóan könnyen és jól gördülnek, ám azoknál picit robosztusabb és komfortosabb felépítésűek – a gumiköpenyek szélessége 25-40 mm körüli, melyeken a mintázat alapelvárás – hogy a dózerutakon is biztonságosan gurulhassunk velük. A komfortunk további növelése érdekében sokszor rövid (40-60 mm) rugóutas teleszkópvillával szerelik. További jellemzői a csomagtartó valamint a sárvédő, de legalábbis ezek felszereléséhez az előkészítések (felfogatási pontok), illetve a V-fék (de elő-előfordul napjainkban már tárcsafékkel szerelt változat is). Üléspozíciónk szinte egyenes hátú.
Mountain bike
Amikor a szilárd burkolatú utakat, amennyire csak lehet elkerüljük, és a dózer- valamint földutakon is kis százalékban fordulunk elő, akkor jönnek képbe a terepkerékpárok. Robosztus, strapabíró kialakítás jellemzi ezen bringákat, melyek kerékmérete több féle lehet. A 26” szinte teljesen kihalt napjainkra, de így is két méretből választhatunk: 27.5” és 29”. Gumiköpeny méretben 2” körül indulunk felfele, és a terep nehézségtől függően 2,35”-2,6”ig, speciális esetben (fatbike) 4”ig is felmehet. A teleszkópvilla elvárás (80 mm rugóúttól felfele), a hátsó felfüggesztés (összteleszkópos kialakítás) komfort és élménynövelő tényező – sőt, felhasználási módtól függően akár elvárás is lehet a megléte. Jellemzően ma már túlnyomó részt tárcsafékkel szereltek közül tudunk választani. Hajtásokra egyre inkább az 1×11+ jellemző, de még sok 2× változat is előfordul, míg a 3× a belépőszinteken kopik ki lassan. Hogy a számos alkategóriából melyik mountain bike-ra lesz szükségünk, az leginkább attól függ, mennyire akadálymentesített terepeken vágyunk neki indulni, milyen stílust szeretnénk űzni.
Általánosságban elmondható, hogy minél extrémebb (sziklásabb, gyökeresebb, meredekebb lefele) a terep, annál több rugóútra lesz igényünk, mellyel együtt a hatékony és komfortos pedálozhatóság is csökkenni fog. Városi kerékpárok Városi körülmények során, például munkába járáshoz bátran választhatnánk az országúti-, a gravel- vagy a trekking kerékpárok közül, hiszen ezek lefedik a betondzsungelben felmerülő igényeket. A kifejezetten városi kerékpározásra tervezett pár aprósággal növelik előbbi kerékpárok által biztosított komfortot és biztonságot. Így például egy ilyen bringán alapvető elvárás a sárvédők, a lámpák, a csomagtartók megléte, de a karbantartás-igényt csökkenti és ezzel a kényelmünket növeli a láncvédő, agyváltó megléte. Ezen kerékpárokon szinte egyenes az üléspozíciónk, mint a trekking modelleknél.
Kérdésed merült fel a kerékpárokról? Tedd fel bátran a szakértőinknek!