Elektromos kerékpár akkumulátorok
Napjainkban idehaza is egyre több e-bike, avagy pedelec, avagy elektromos rásegítéses kerékpárt adnak el. A kényelmes bringázás nagyszerű élményt, valamint kényelmes használatot nyújt, akár az eddig a kerékpározástól ódzkodók számára is. Az ilyen kerékpárok lelke, az akkumulátor élettartama nagyjából 300-350 töltési ciklusra tehető, ami egy átlagos felhasználó esetében 2-5 év. Ez egy ideális állapotban feltételezhető életkor, amihez mind töltésnél, mind tárolásnál extra figyelmet igényel tőlünk. Alábbiakban összeszedtük mire ügyelj, mit érdemes tudni a hosszabb élettartam elérése érdekében.
Töltés
Alapvető szabály, mely nem csak az ebike-ok akkumulátoraira vonatkoztatható, hogy a töltést lehetőség szerint szobahőmérsékleten és száraz helyen végezzük, az akkumulátorhoz megfelelő töltővel és illeszkedő, ép töltőkábellel! Az akkumulátorok nagy álmoskönyvének második bekezdése rossz ómennek veszi azt is, ha a töltés során felügyelet nélkül hagyjuk az akkumulátorunkat. Persze ez nem azt jelenti, hogy hosszú órákon át az akksi felett álldogálva farkasszemet nézünk az elektronoktól egyre duzzadó tárgyat, mint inkább azt, hogy időközönként rá tudjunk lesni, vagy közelben legyen valaki… bár napjainkra egyre kevésbé jellemző a gyári akkumulátorok felrobbanása vagy kigyulladása, az ördög sosem alszik. Az sem árt, ha a töltés helyszínén van egy füstjelző. Különböző típusú akkumulátor fordul elő a kerékpárokban (túlnyomó részt ezek Li-Ion azaz Lítium Ion, NiMH azaz Nikkel-Fém-Hidrid, vagy SLA azaz zárt ólomsavas akksik), melyek kapacitása, töltési ideje, és a töltés milyensége is más. Épp ezért elengedhetetlen tisztában lennünk a bringákban levő típusával. Egyrészt a Lítium Ionos és Nikkel-Fém-Hibrid változatoknál szinte bármilyen töltési szintre bármikor rátölthetünk, míg a savasok azt „szeretik”, ha minden használat után feltöltjük őket. Ez a töltés nagyon leegyszerűsítve a Li-Ion és NiMH akksik esetében átlagosan 4-6 óra, míg az SLA változatoknál 6-8 óra is lehet! Amiben minden változat megegyezik, hogy jót tesz neki, ha az első használatbavétel előtt és körülbelül kéthavonta teljesen lemerítjük őket!
Tárolás
Legyen szó csak az akkumulátorról (egy a kerékpárból kivehető változat esetében), vagy fixen a kerékpárral együtt, mindig egy száraz, 10-20 C˘ közötti hőmérsékletű, direkt napfénytől védett helyiségben vagy helyen tároljuk. Ha nagyon figyelmesek vagyunk, és mindent meg szeretnénk tenni a bringánk akksijának hosszú élettartamáért, akkor hosszabb tárolás előtt lemerítjük 30-60% töltöttségi szintre, és rátöltünk NiMh és Li-Ion változatok esetében legalább 90 naponta, a savast pedig legalább 30 naponta, amíg újra rendszeresen nem kezdjük el használni. Soha ne hagyjuk huzamosabb ideig lemerült állapotban az akkumulátorunkat, mert ki sülhet illetve maradandó károsodást szenvedhet áltó helyzetében! Egy ilyen szituáció után a teljes kapacitásának töredék részét, vagy szinte egyáltalán semmit nem tud majd leadni az akksi.
Kérdésed merült fel a leírtakkal kapcsolatban? Vedd fel velünk az elérhetőségeinken!